Työryhmä

Ohjaus ja Sovitus Jonna Wikström, Lavastus ja Pukusuunnittelu Paula Koivunen, Äänisuunnittelu ja Musiikin sovitus Markus Bonsdorff, Koreografi Soile Ojala, Valosuunnittelu Mia Jalerva, Videosuunnittelu Tytti Junna ja Suvimarja Halmetoja.

Esiintyjät Nea Hokkanen, Edit Viljamaa, Zaher Husseini, Matias Löfberg, Myrsky Virmavirta, Javid Panahi, Iida Lampela, Masha Suhhareva, Saana Miettinen, Siru Summanen, Sara-Inari Pohjonen, Marie Vilkki, Jesse Gyllenbögel, Saggad Muhammed, Milana Novokmet, Janette Hirvonen, Anastassia Suhhareva, Anna Buzakova.

LYHYTELOKUVA TAMPERE FILM FESTIVAL 2019

Kyseessä on lyhytdokumentti RyhmisNuorista, jonka teimme yhteistyössä Tampereen elokuvajuhlien ja Pirkanmaan elokuvakeskuksen kanssa. Lyhytdokumentti nähtiin Tampereen elokuvajuhlilla 2019.

 

RyhmisNuoret: Nuortenteatteri maahanmuuttajien tukena –hanke toteutettiin lukuvuonna 2018-2019. RyhmisNuorten hanke oli osa Fingon,  Frame Voice Report! Hanketta. Näin Fingo oli myös hankkeen rahoittaja.

Hankkeen ideana oli, että maahanmuuttajataustaiset nuoret yhdistetään kantasuomalaisten kanssa ja näin edesautetaan maahanmuuttajataustaisten nuorten kotouttamisprosessia nuoret saivat myös opintoja suoritettua hankkeen avulla. Kotoutumisen tukeminen tapahtui toiminnallisten ja taidelähtöisten menetelmien avulla.  Kohderyhmänä ovat maahanmuuttajataustaiset nuoret ja myös turvapaikanhakijat. Nuoria rekrytoitiin Diakonia oppilaitoksesta, Eiran aikuislukiosta ja Helsingin aikuislukiosta. Ryhmän koostui näistä maahanmuuttajanuorista ja kantasuomalaisista ns. RyhmisNuorista sekaisin. Näin nämä maahanmuuttajataustaiset nuoret saisivat myös kosketuspintaa suomalaisiin nuoriin ja heidän elämäänsä, jota meidän ”taidetanttojen” on vaikea ihan sisäistää.

Periaatteeni oli alusta alkaen se, että EI kysytä tarinoita maahanmuuttajilta siitä, että ”Miten olet tullut Suomeen?”. Tämä kysymys esitetään aina niin Migrissä (Maahanmuuttovirastossa) kuin kaikissa esityksissä, joita maahanmuuttajien kanssa tehdään. Onko todella niin, että tämä on ainoa asia mitä me suomalaiset osaamme kysyä ja mistä me olemme kiinnostuneita? Tämä tuntui minusta tunkkaiselta. Toki puhumista ei tietenkään pidä kieltää ja hankkeen aikana itse asiassa nuoret puhuivatkin omasta tahdostaan toisilleen kokemuksistaan.

Toiminta lähti liikkeelle siitä, että kantasuomalaiset rekrytoitiin ryhmään. Oli tärkeää että he ymmärsivät millaiseen projektiin he ovat tulleet mukaan. Vaikka tehdään esitystä koko sydämellä, on tässä projektissa kyse paljon muustakin. On selvää, että heidän oli hyvä osata varautua siihen, että heiltä vaaditaan kärsivällisyyttä, ryhmätyötaitoja ja ohjaamistaitoja erityisellä tavalla. Esityksen valmistamisen rinnalla oli kotouttamisprosessi, josta ajattelimme, että ennen kaikkea oppiminen tapahtuu molempiin suuntiin. Esityksen runkona ja innoittajana käytimme nuorisomusikaalia Hype ja esityksessä oli nuorten itse tuottamia materiaaleja paljon mukana. Nuoret kirjoittivat ihastumisesta, kiusaamisesta ja ulkopuolisuuden tunteesta. Nämä tehtiin omalla kielellä, sillä minusta oli tärkeää, että nuori sai omalla kielellään ilmaista itselleen tärkeistä asioita eikä vajavaisella tai heikolla vieraalla kielellä. Esitys FOMO –Fear Of Missing Out tuli ensi-iltaan Ryhmäteatterin näyttämölle toukokuussa 2019 ja sitä esitettiin 10 kertaa. Katsojia oli esityskaudella n.1700.

TRAILERI

KRITIIKIT